Tuesday, July 14, 2009

Kunci Langit Dan Bumi

Assalamu'alaikum. Mari baca Az-Zumar (63) dulu.. kemudian jika rajin, carilah tafsirnya.

"Kepunyaan-Nyalah kunci-kunci (perbendaharaan) langit dan bumi. Dan orang-orang yang kafir terhadap ayat-ayat Allah, mereka itulah orang-orang yang merugi."

Dikhabarkan bahawa Sayidina Uthman ibnu Affan r.a. pernah meminta penjelasan lanjut firman Allah s.w.t. tentang "Maqalad As-Samawi Wal-Ardh" - (Kunci Langit Dan Bumi) - ini dari Rasulullah s.a.w. Baginda Rasulullah s.a.w. telah bersabda katanya; "Kamu bertanya kepadaku apa yang orang lain belum pernah bertanya. Kunci Pembuka Khazanah Langit & Bumi itu adalah yang berikut;

"Tiada Tuhan melainkan Allah, Allah Maha Besar, Maha Suci Allah, segala puji bagi Allah, aku memohon ampun kepada Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia, Yang Awal, Yang Akhir, Yang Zahir, Yang Batin, Yang Menghidupkan dan Yang Mematikan, dan Dia Maha Hidup Tanpa Mati, bagiNya segala kebaikan dan Dia berkuasa atas segala sesuatu.

"Wahai Uthman! Kalau kamu mampu, janganlah lupa membacanya setiap hari. Kamu akan termasuk dalam golongan orang-orang yang berjaya & melampaui orang-orang yang sebelum kamu & selepas kamu."

Aku tak mau tulis ganjaran bacaan, walau aku tahu. Sebabnya aku belum dapat matan hadith berkenaan yang sebenar. Namun begitu, kalimat di atas amat baik maksudnya. Bacalah sebanyak yang termampu.

WaLLahu A'lam.

4 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Mohon izin dan ijazah mengamal dan mengguna zikir inidan semua yang ada di blog Pak Teh.

    drp:
    Mohd Jamalulail

    ReplyDelete
  2. DINNER AT TINN MUFFLE MUFFLE Muffler (8" x 10")
    DINNER AT TINN MUFFLE MUFFLE blue titanium cerakote MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE ford titanium ecosport MUFFLE titanium ring MUFFLE remmington titanium MUFFLE MUFFLE MUFFLE MUFFLE  Rating: 5 · ‎7 titanium guitar chords reviews

    ReplyDelete